fredag den 25. november 2011

Palmin-smørcreme, PSC

PSC (palmin-smørcreme) bruges f.eks. til opsmøring af kager inden overtræk med fondant og marcipan.

Er du som jeg heller ikke så begejstret for den "rene" smørsmag, så er denne opsmøringscreme et rigtig godt valg... og den er dejlig og nem at arbejde med.


PSC (Palmin-smørcreme)
125 g smør, blødt - brug det "rigtige smør", der bli'r stift

125 g Palmin (= raffineret kokosolie), blødt
450 g flormelis*
2-3 spsk mælk**
Evt. 2-4 tsk smagsaroma (f.eks. mandelessens giver "marcipansmag")


Der kan også tilsættes lidt pastafarve, hvis der ønskes kulør på cremen.

*Kakao-PSC: Erstat f.eks. 20-30 g af flormelissen med kakao (og undlad smagsaroma).

**Erstat mælken med f.eks. lime- eller citronsaft (og undlad smagsaroma), det giver en frisk smag.
For lang holdbarhed på cremen undlad mælk og erstat med vand.

Der er i hvert fald til 2 x ca. Ø22 cm kager i denne portion. ;o)

Smør og palmin skal have stuetemperatur. Bland alle ingredienser sammen. Pisk (brug gerne køkkenmaskine) rigtig godt og grundigt (ca. 10 min. +/-), så den bliver rigtig luftig og lækker cremet.

KLIK HER for opskrift med kakao og jordnøddesmør :p

KLIK HER for opskrift på chokolade palmincreme :P


KLIK HER for at se, hvordan kagen samles og smøres op.


Opbevar overskydende PSC (med mælk) en lille uges tid i køleskabet,
da det ellers lige så godt kan komme i fryseren, holdbarhed ca. 3 mdr. ;o)
-------------------------------------
Webshop: www.momsesunivers.dk

55 kommentarer:

  1. Mange tak på opskriften og billedet også ...ja det ser creme ud :) når man skal købe palmin står der kun palmin på den eller smør jeg har set det palmin i netto er det den du bruger?
    Bruger men den smørcrem kun til at smør kagen inden overtræk??

    Undskylde at jeg spørge så meget
    Men når man er ny så er man blank i det her ting

    mange tak

    hilsen

    Rania

    SvarSlet
    Svar
    1. Rania, hvis man ikke spørger, så lærer man heller ikke noget. ;o) Der står kun palmin (= kokosfedt) på pakken. Ja, det kan bl.a. også købes i Netto.

      Se evt. et billede af en pakke palmin her:
      http://supervare.dk/Default.aspx?ID=8&ProductID=5701043145226

      Slet
    2. Smag på PSC'en så kan du jo vurdere smagen - og måske få idéer til andre anvendelses muligheder. Man kan f.eks. tylle en kant rundt om kagen, når den er overtrukket. Du kan godt farve cremen med pastafarver.

      Slet
  2. Mange 1000 tak for opskriften, det var utrolig nemt at arbejde med og ikke mindst rigtig (ikke smør)smag

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre Philippe. Tak for din tilbagemelding. :o)

      Slet
  3. Vil man evt kunne bruge marzipan frem for fondant??
    På forhånd tak

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan du godt. Har dog ikke selv anvendt ren marcipan til overtræk, men har hørt flere, der anvender det.

      Slet
  4. Man kan få noget, der hedder rullemarcipan, det er nemmere at arbejde med end alm marcipan

    SvarSlet
  5. Kan man fryse palmincremen? Og hvor lang tid før kan det laves??

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den kan godt fryses.

      Holdbarhed på køl er som med åbnet mælk, 2-3 dage.
      Laves den i forvejen så husk at tage den ud af køleskabet aftenen før, du skal anvende den, så den kan blive blød (stuetemperatur). Pisk den evt. op inden anvendelse.

      Slet
  6. Tak for dit svar. Det vil sige jeg godt kan lave det 3-4 uger i forvejen og fryse det. Og så tage det op dagen før jeg skal bruge det??
    Super side du har :-)

    SvarSlet
  7. Hvad er "det rigtige smør"??:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det smør der er stift - og kan stivne igen, når det kommer på køl. Altså IKKE EN SMØRBAR, da den er blød og forbliver blød, selvom den kommer på køl.

      Slet
  8. Hej hvilken funkton har den psc egentlig?? kan man ikke bare lægge fondant direkte ovenpå kagen??

    SvarSlet
    Svar
    1. Rikke,

      opsmøringen har 2 funktioner.

      1. Den kapsler mousser og cremer inde, så det ikke kommer i direkte berøring med fondanten, da især frugtmousser kan få fondanten til at svede/smelte.

      2. Man kan udligne/udglatte ujævnheder i kagen, så de ikke ses gennem fondanten = fondanten ser helt jævn og glat ud, når den er lagt på kagen. :o)
      Endvidere kan man med PSC'en lave helt knivskarpe kanter.

      Slet
    2. Seriøst Bettina Momse.. Du er genial.. Intet mindre end GENIAL.. 1000 tak for du har overskudet til at lave denne side, med gode ideer, opskrifter, fremgangs måder OSV, som vi andre kan gøre brug af...

      Har sat mig for at lave en Fondantkage til min datters konfirmation, inde i hovedet ved jeg hvordan den skal se ud,, et utal af youtube vidioer er gennemset osv.. men DU forstår virkelige at skrive i et sprog så alle forstår pointen TAK.. Glæder mig til at komme igang skal nok sende et billede hva enten det lykkedes eller ej *ss* ;-) men det er ihvertfald DIN side jeg bruger til projektet..
      knus Maluka

      Slet
    3. TUSIND TAK Maluka for din meget dejlige kommentar. <3 Rigtig rart at vide at bloggen er anvendelig. :o)

      Tror du er godt forberedt, så kagen bliver helt sikkert rigtig flot. :o)

      På forhånd tillykke med datteren. :o)

      Knus Bettina/Momse

      Slet
    4. De fleste kager jeg har set har været Runde, og det ser jo som sådan let ud, hvis man er varsom.. meeen min plan er jo en firkantet kage.. har fundet nogle stykker, som jeg tror jeg kan i søvne nu.. MEN da det hele er på udenlandske sprog, ved jeg jo ikke helt hvilke FIF de lige spytter ud af ærmet..

      Er der noget jeg skal være ekstra opmærksom på.

      Og jeg vender helt sikkert tilbage.. for kommer nok til at manle eon hjælp, ang hvor stor en portion fondant jeg skal lave.. jeg sender dig et billede jeg har fundet af en kage, som jeg har som udgangs punkt.. ;-)

      Samt de fleste skriver om pasta farve..?? jeg har købt Pulver farve, pink og grøn.. tænker jeg blot skal mixe det med flourmelisen??? eller kan du anbefale noget?? atter en hilsen Maluka

      Slet
    5. Ved firkantede kager skal man være lidt varsom med hjørnerne, de kan godt drille og være lidt svære at lave pæne, hvis man ikke lige har taget på det. MEN øvelse gør mester. :o)
      http://momses-univers.blogspot.dk/2012/03/sadan-overtrkkes-en-kage.html

      Ved ikke hvor godt/stærkt farven kan blive med pulverfarver. Har ikke selv anvendt til PSC.
      Pasterfarver farver kraftigt (doseres med spidsen af en tandstik) og der skal derfor ikke anvendes ret meget.
      F.eks. disse
      http://www.kageoplevelser.dk/shop/sugarflair-pastafarver-191c1.html

      Slet
  9. Hej, super skøn side!!

    Jeg har et problem,(tror jeg). Jeg står og skal lave min mors bryllupskage, og har prøve lavet den idag. Kagen er såmænd fin, men skildpadde moussen smatter/flyder trods stiftpisket fløde,? what to do? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Har først set dit spørgsmål nu, beklager meget.

      Hvilken metode har du anvendt, 1-2?
      1. Har du rørt med lidt flormelis? Der kan også tilsættes 1-2 blade husblas.
      2. Har chokoladen været nok afkøles (max. stuetemp.), inden den vendes i flødeskummet? Der også tilsættes 1-2 blade husblas.

      Slet
  10. Skal smørecremen stå på køl i noget tid inden man bruger det? Og hvilken smør kan du anbefale?
    Super hjemmeside ! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den skal have stuetemperatur ved opsmøring (blød og cremet), da den stivner (og bliver "hård"), når den kommer på køl.

      Der findes mange mærker af "stift" smør (i forskelligt prisniveau) på markedet, der kan anvendes. En af de mest kendte er nok den danske "Lurpak".

      Slet
  11. Hej bruger du en usaltet smør eller er det lige meget?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna

      Synes det er lidt "hib som hab". Jeg anvender tit bare saltet smør. Dansk smør indeholder ikke ret meget salt, så det kan derfor sagtens anvendes.

      Mange hilsner
      Bettina

      Slet
  12. Skal det være usaltet smør man skal bruge?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg anvender saltet smør, da dansk smør ikke indeholder ret meget salt. Men du bestemmer selvfølgelig selv, om du vil bruge saltet eller usaltet. :o)

      Slet
  13. Hvad er det "rigtige" smør?!
    Tænker du på lurpaks smør? ;)

    Jeg skal lave min første kage i weekenden, så er lidt spændt på, om det er noget der bliver godt.
    Benytter mig meget af din side. Tak ! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Som jeg skriver er "rigtigt smør", den smør der er hård/stiv på køl, bliver blød ved stuetemperatur og stivner helt igen efter en tur på køl. Og ja, f.eks. "Lurpak" (i sølvfolie). :o)

      Det bløde smørbare produkt vil forblive blødt også på køl og derfor ikke velegnet. Opsmøringen skal jo gerne stivne på køl.

      Pøj-pøj med den forestående kage. :o)

      Slet
  14. kan man bruge PSC alene eller skal der overtræk ud over?

    SvarSlet
    Svar
    1. PSC kan både anvendes alene eller med "overtræk"

      Slet
  15. Hvis man bruger lime eller citron saft i PSCén, vil fondanten så ikke svede/smelte pga. frugtsyren i citrusfrugten? Jeg skal lave en kage der kommer til at stå ca 1½døgn betrukket før den skal bruges? kan det så lade sig gøre med citrus i PSCén?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den smelter ikke fondanten. Saften bliver "kapslet" inde i PSCen. Jeg har tit anvendt PSC med saft fra citrusfrugter (synes det giver en bedre smag), og jeg har aldrig oplevet problemer. :o)

      Slet
  16. Du skriver der er nok til 2 kager Ø22 - vil det sige 2 kager med Ø22 i 8 cm højde? Eller...?
    Jeg skal lave en kage, regner med 8 cm høj og Ø32 - hvor meget tror du jeg skal lave?
    pft.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tina, alt er lidt relativt med mængden, da det i høj grad afhænger af, hvor tyndt/tykt der smørres op.

      Jeg smører helst tyndt op, og kan derfor af én portion sagtens smøre 2 x Ø22 cm m/ H8-12 cm op + der bliver også et overskud (som kan fryses). Ud af portionen kan jeg også sagtens smøre 2 x Ø26 cm m/ H8-10 cm op.

      Vil derfor umiddelbart sige 0,6-0,75 af opskriften burde være nok til Ø32 cm m/H 8 cm.

      Mvh Bettina

      Slet
  17. Har haft et lille problem med min psc - som er konmet til at se grynet ud...
    Har pisket smør og palmin godt op først og tilsat vanilie derefter tilsat flormelis... Det var en lidt stor portion... Det fik et grynet look :-( og det så mere grynet ud jo mere jeg piskede... Kan du evt sige noget om hvad jeg har gjort forkert??

    SvarSlet
  18. Smørret kan muligvis være blevet for varmt - det kan f.eks. ske ved overpiskning (skiller og bliver grynet).

    SvarSlet
  19. Hvordan opbevarer jeg kagen efter den er smurt op, men inden der kommer fondant på (jeg regner med at skulle smøre lidt mere op for at fjerne alle uligheder)? På køl ja, men skal den pakkes ind?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den behøver ikke blive pakket ind (jeg pakker ikke ind). Bare sørg for, at der ikke er varer i køleskabet, kagen kan tage smag fra.

      Slet
  20. hej
    jeg ville lige høre om man evt. kunne bruge det til at sætte pynt fast på kagen med og om man kunne bruge rester til at smøre rundt i kanten hvis det er.

    håber du kan hjælpe
    hilsen victoria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Victoria

      Det kan man godt. Men hvis pynten skal sættes/limes på fondant, ville jeg vælge en anden for form spiselig lim - se/læs her http://www.momses-univers.blogspot.dk/2011/11/tyloselim.html

      Du kan sagtens anvende PSC til f.eks. at tylle en fin kant/bort som afslutning i bunden af kagen - også når kagen er overtrukket med fondant/marcipan. :)

      Mange hilsner
      Bettina

      Slet
  21. Hej
    Jeg vil lave en lagkage til min bror som fylder 50, og vi bliver 50, har tænkt en med chokoladebund, jordbærmuse og alm hvid bund øverst regner med at bruge en bradepande str til bund, vil så bruge fondant til at dække kagen
    og havde tænkt at det skulle værer et flag, har aldrig prøve fandant før, hvordan får jeg fandanten til at falde som et flag ned om kagen ????
    mange hilsner Helle

    og tusind tak for en masse dejlige ider.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle

      Du smører kagen op. Laver/skærer Dannebrog ud (skal være lidt større end kagen, husk at medregne siderne). Drapér Dannebrog hen over kagen. Flaget må gerne folde.
      Se dette billede: http://media-cache-ec0.pinimg.com/236x/a1/68/48/a16848f117425d0dccc80672cf7b476e.jpg
      Mange kagehilsner Bettina

      Slet
  22. Hejsa, jeg skal pynte en kage med M&M op af siderne, vil det her psc kunne virke til at holde på M&M's?
    Vh Trudi

    SvarSlet
    Svar
    1. Umiddelbart vil jeg sige ja.

      Selv ville jeg nok vælge IMBC ;)
      http://momses-univers.blogspot.dk/2012/02/italien-maringue-butter-cream.html
      eller chokolade-palmincreme
      http://momses-univers.blogspot.dk/2012/01/chokolade-psc.html

      Mvh Bettina

      Slet
  23. Hej,
    Kan man lave buttercream roses med PSC?

    Mvh
    Louise

    SvarSlet
  24. Hej med dig, faldt over din blog i går, skøn side, selv om jeg ikke har gennemgået den helt endnu :-) Har netop lavet din PSC med romessens og farvet den skøn gul. Hold nu op den smager lækkert så hihi. Lige før man siger skide være med kagen ;-)

    SvarSlet
  25. Hej Bettina.
    Tak for en fantastisk blog :) Kommer her flere gange om ugen :)
    Kan man indfarve PSC med pulverfarve ? Jeg har en veninde der ønsker en kage med rose swirls i gammel-rosa farver.. og det er lidt svært at finde i pasta farver nemlig. Så jeg ville forsøge med en pulverfarve istedet.. Men kan man det ?
    På forhånd tak for hjælpen :)

    SvarSlet
  26. Vil citron/lime saft ikke "smelte" fondanten hvis kagen skal overtrækkes?

    SvarSlet
  27. Nej, det smelter ikke fondanten. Anvender det selv. :)

    SvarSlet
  28. Et lille spørgsmål ang. Din opskrift på smørcreme. Kan jeg nå at rede smørcremen, når den er blevet grynet. Hvis ja hvordan ? Tak for gode opskriftet

    SvarSlet