søndag den 26. februar 2012

Samlering, hjemmelavet

Nem og billig hjemmelavet samlering til kager.
Se her hvordan jeg samler/lægger en kage sammen.

Jeg samler/lægger altid min kager samen i en samlering eller bageformen.

Da jeg i april 2011 skulle samle 6 kager på en gang, så var jeg nød til at tænke kreativt. Jeg fandt derfor på at lave mine egne samleringe til kagerne. ;o)

Jeg har lavet mine samleringene på flere måde. Her har jeg valgt den nemmeste og billigste metode, så jeg er sikker på, at alle har mulighed for at lave den. :o)

Sådan laves samleringen

Du skal bruge følgende

Karton
Frysepose(r)
Tape - jeg anvender malertape, da det er nemt at få af igen
Saks

Hvis din bageform er Ø22 cm skal dit kartonstykke have en længde på ca. 80 cm. (Bageformens diameter x pi (3,14) = 69,08 cm + 10 cm ekstra)
Bredde (højde) ca. 10 cm - eller hvad du nu synes/har brug for.

Find et stykke karton. Det skal ikke være kraftigere end, at det er nemt at bøje. Jeg havde tilfældigvis et stykke karton fra min værktøjsvogn. Genbrug er jo altid en god ting. :o)

Har du ikke noget karton selv, så køb evt. nogle A3 ark
(tykkelse = ca. 300 g) hos f.eks. boghandleren.
Er dit stykke karton ikke langt nok, så tape det sammen af flere stykker.

Klip en frysepose op i den lukkede ende samt den ene side. Læg den ene del af den opklippede fysepose (med skrivefeltet ind mod kartonet) over kartonet.

Svært at se de opklippede dele fra fryseposen. :o(
Denne side kommer til at vende ind mod kagen.

Vend karton med frysepose om på bagsiden. Fold fryseposen stramt (så det bliver helt glat især på siden, der vender mod køkkenbordet) om kartonet og tape stykkerne fast. Lad fryseposen følge "endekanten" af kartonet.

Tag den næste del af fyseposen og lad den overlappe den første - tape fast. Gentag indtil hele karton-stykket er dækket af frysepose(r).

Denne side kommer til at vende væk fra kagen. Den side du selv kan se.
Den anden ende skal ombukkes (kommer ind mod kagen).


Sørg for at stykket er strammet pænt til og sæt tape på.


Læg nu en kagebund så du kan lave størrelsen på din samlering. Start med den lukkede (ombukkede) ende af kartonet, så det kommer til at være inderst og ind mod kagen.

Forestil dig at min dummy er en kagebund. :o)
Stram endelig ikke samleringen for meget, når du sætter tape på. Der skal være plads til, at du nemt kan lægge de øvrige kagebunde ned i den.

Når du har samlet/lagt hele kagen sammen, kan du evt. løsne tapen og lige stramme lidt til, så ringen slutter helt tæt om kagen.

Bemærk du kan KUN SAMLE og IKKE BAGE i denne ring. ;o)
Når samleringen tages af, kører jeg lige med en palet (eller kniv) i kanten samtidig med. Blot for at sikre at der ikke skal hænge evt. kage og fyld (mousse/creme) fast på samleringen. På denne måde opnår jeg stort set en flot og lige kant på kagen. ;o)


10 kommentarer:

  1. Hej Bettina, du er nu godt nok genial, kunne man ikke bruge teknikken til firkantet kager osse ???. Knuss Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Takker Helle. ;o) Jeg anvender dem både til runde, firkantede og hexagon. Til firkantede og hexagon ridser jeg let i kartonet først (inden frostposen tapes på), der hvor kanterne/hjørnerne skal være. Måler bageformen/kagen) så jeg ved, hvor jeg skal ridse. Kartonet kan så nemt følge kagens form og ligger tæt til kagen. ;o)

      Slet
    2. Har lige tilføjet noget nederst i indlægget. Hvordan jeg gør, når jeg tager samleringen af. ;o)

      Slet
  2. Hej Bettina
    Mange tak en meget god how to do og virklige billige:)
    Jeg skal nok prøve den....
    Mange takkk

    Rania

    SvarSlet
  3. Tænkte på om der evt er sådan en billig løsning til bage forme også skal lave en ekstra stor kage større end mine bage forme :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nicki

      Man kunne evt. lave en bagering selv v.h.a. af foliebakker - f.eks. de store grillbakker. (Jeg har lavet nogle udstikkere på denne måde). Når man klipper strimler af foliet, så bliver kanterne meget skarpe (så pas på fingrene). Fold kanterne lidt op/ned for at undgå denne meget skarpe kant.

      Bageringens bund laves af bagepapir, der skal gå lidt op ad bageringens side, så dejen ikke flyder ud under bagningen.

      Mange kagehilsner
      Bettina/Momse

      Slet
  4. God ide :) men bagte dem i flere forme og bygger dem så oven på hinanden ;) har fået bestilling på en f.c Barcelona kage :o så det bliver spænende især fordi j ikke har lavet nogen kager det sidste års tid :p

    SvarSlet
  5. Jeg tror jeg elsker dig...:P Jeg har været i gang med alt det her kage hejs i nogle år nu.. og dine tips har bare lige gjort det så meget lettere og ikke mindst billigere for mig.. mange tak:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du kan gøre brug at tippet. :o)

      Slet