torsdag den 8. marts 2012

Momses weekend-fristelser

Så skulle der laves noget med kondenseret mælk igen. Var simpelt hen nød til at prøve dette bagværk for rigtige slikmunde. De er lækre konfekt-agtige og smager bare så godt. :o)

De fristede i hvert fald så meget, at familien - og undertegnede, ups ;o) - allerede har omsat nogle stykker til trods for, at de var beregnet til weekend-hyggen. Så nu bliver de altså kaldt for "Momses weekend-fristelser". ;o)


Opskriften giver ca. 20-24 mindre stykker

Bund
125 g hvedemel
1 tsk bagepulver
180 g brun farin
80 g kokosmel
125 g smeltet smør

Bland alle ingredienserne godt sammen. Pres/tryk blandingen (virker lidt "savsmulds-agtig") ned i en brandepande (ca. 17 x 27 cm) beklædt med bagepapir. Bages i forvarmet ovn ved 180 grader i 10 minutter.


Fyld
1 dåse (397 g) sødet kondenseret mælk
1 spsk smør
2 spsk lys sirup

Alle ingredienserne kommes i en gryde. Ved konstant omrøring varmes ved svag til moderat varme til blandingen koger. Under fortsat konstant omrøring koges blandingen derefter i 5-10 minutter, indtil det får en meget cremet konsistens.

Fordel fyldet på den forbagte bund. Sæt kagen i ovnen og bag i yderligere 10 minutter ved 180 grader. 


Lad kagen afkøle helt.


Topping
100 g mørk chokolade
15 g smør (ca. 1,5 tsk)

Chokolade og smør smeltes over vandbad.


Den smeltede chokolade fordeles/smøres på den helt afkølede kage.


Kagen stilles køligt. Når chokoladen er størknet, skæres kagen ud i mindre stykker med en varm kniv.


Kagen kan holde sig i køleskab i 5-6 dage.

Kagen kan fryses. Det vil være en fordel at vente med at komme chokoladen på, til kagen er tøet op.

-------------------------------------
Webshop: www.momsesunivers.dk

52 kommentarer:

  1. Hey :)
    Det ser rigtig lækkert ud... hvor køber du det der mælk til fyldet ??

    Vh Anja.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sødet kondenseret mælk kan købes i de fleste supermarkeder. Rema og Fakta har sommetider tilbud på dem til 12 kr., men har ikke altid noget på hylderne. F.eks. Bilka og Føtex har til 20 kr. Se evt. i dette indlæg, hvordan den lille dåse ser ud: http://momses-univers.blogspot.com/2012/02/bounty-stnger.html

      Slet
    2. Anja, du kan også købe det i asiatiske butikker, da kondensmælk bliver anvendt både i desserter og te/kaffe. Her koster det kun 15 kr.
      Her er en liste over en del Asiatiske butikker http://minindiskmad.blogspot.com/p/indiske-butikker.html

      Super Brugsen har også, men prisen er 20 kr.

      Slet
  2. hmm min invitation til at smage er gået tabt i posten :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhh så ærgerligt - skammeligt man ikke altid kan regne med "snail-mailen". :S

      Slet
  3. Lyder lækkert.. Så ved jeg hvad jeg skal lave på søndag:-)

    SvarSlet
  4. Hej Bettina.
    Har lige taget kagen ud,den ser fin ud ,men hvorfor er dit carmel hvidt? mit er helt lysebrun,det er ikke brændt på og smagte også inden det kom på kagen.

    VH Ulla

    SvarSlet
  5. Ulla, min karamel var ikke hvid. Tror mit billede måske er lidt overbelyst - min "karamel" var let lysebrun(/gullig), da jeg kom det på kagen. Da kagen var bagt var den svagt lysebrun på overfladen. Beklager, hvis lyset på mine billeder ikke er helt tip-top.

    MEN der kan også være forskel på hvordan skærmene er kalibreret m.h.t. farvevisningen, så vi ikke ser billedernes farver 100% ens.

    SvarSlet
  6. Tak for svar.
    Kagen smager super lækker det er jo næsten som slik.
    Bunden er bare lidt hård og flad,har jeg bagt for meget
    den har kun fået de 2x 10 min.
    Super blok du har.
    VH Ulla.

    SvarSlet
    Svar
    1. I bradepande ca. 17 x 27 cm blev min bund ca. 1 cm. Bunden var fast og let "knasende" (grundet farin og kokos). Kan måske godt betegnes som "let hård" men ikke "hård hård".

      Ovne "bager" nødvendigvis ikke helt ens. ;o)
      Sæt evt. grader eller bagetid lidt ned, hvis din bund var "hård hård".

      Hvis du gerne vil have en tykkere bund, kan du f.eks. anvende en ca. 20 x 20 cm bageform.

      Slet
  7. Hej Bettina,

    Så fik jeg prøvet at lave dem. Glemte bagepulveret til bunden. Havde nok skruet en anelse mere for varmen til fyldet, så det begyndte let at brænde på og da jeg rørte kom små brunde klumper (Nok fra bunden)...

    Din ser så godt ud... Må nok prøve igen... men det smager skønt:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vigtigste er også, at det smager godt. Så prøver man jo gerne igen. :o)

      Slet
  8. Hej,, hvor mange gange vil du gange den op for og lave til 60 prs,, og i hvor mange forme / str osv ville du lave den i,,, den er super god,, den bedste vi har smagt...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er fristelser. ;o)

      60 personer = opskrift x 3
      Jeg beregner ca. 20 stykker i bradepande ca. 17 x 27 cm.

      Slet
  9. Tusinde tak,, må ud og se om jeg kan finde nogle store bradepander,, eller om jeg kan bruge den som er til ovnon,,, ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt. :o)

      Har du en lille bradepande ca. 17 x 27 cm, kan den jo bare bages af 3 omgange. Den er jo hurtigt bagt. ;o)

      God bagelyst :o)

      Slet
  10. Har lige prøvet opskriften. Og min kage ligner slet ikke din, selvom jeg fulgte opskriften til punkt og prikke. Min er meget mørkere, så i min ovn skal graderne vist ned næste gang eller måske skal jeg slå varmluften fra og bruge almindelig ovn. Nå men selv om resultatet ikke er som det skulle være, så har min mand og ældste søn godkendt kagen/konfekten og vil gerne have mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Merete,

      synes desværre at billedet viser cremen (hvor den fordeles) som hvidlig, men det er den ikke. Min creme var let lysebrun/gullig.

      Hvis der ikke står "varmluft" i opskrifterne, så skal du generelt altid gå ud fra, at det er "almindelig" ovn, der anvendes.

      Så hvis du bager med varmluft, skal du derfor huske både at sætte graderne og tiden ned i forhold til det, der står i opskrifterne.

      Slet
  11. Jep - problemet var varmluften. Det er jeg så vant til at bruge, at jeg slet ikke tænker over det. Nå, men alligevel - alle var helt vilde med kagen. Især min søn, som også snart vil have "karameliseret kage" med i skolen.

    SvarSlet
  12. Nå så fik jeg også prøvet.Stod dog pludselig og manglede sirup,som blev erstattet af honning....hmmmm....Synes det var svær at få mælken på kogepunket uden at det brændte på selom jeg rørte konstant.Uhhhhmmmmm sikke en god smag
    Lone Grønnemark

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, honning er et godt alternativ til siruppen. Har selv anvendt honning de sidste par gange, da jeg heller ikke havde sirup. ;o)

      Jeg varmer rigtig godt igennem på svag varme. Når det er godt gennemvarmet, skruer jeg lidt op for blusset, så det hurtigt kommer i kog - skal røres godt imens. Når det er kommet i kog, dæmpes blusset lidt.

      Vil dog gøre opmærksom på, at jeg har induktion kogeplade, varmen er derfor meget nem at styre.

      Slet
  13. Uhm, død lækkert. Ser super skøn ud med spiseligt glimmer drysset oven på den smeltede chokolade. Tak for at du deler ud af dejlige opskrifter og gode ideer.
    Birthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, kan godt forestille mig, hvor flotte de vil se ud med guldglimmer eller små guldflager. :o))

      Man kan også pynte med lidt kokos, hvis man ikke har glimmer eller flager. :o)

      Slet
  14. .. Har lige taget den ud af ovnen, og venter på der kan komme chokolade på :) glæder mig SÅ meget til at smage :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber de lever op til dine forventninger :o)

      Slet
    2. .. Det gjorde de helt bestemt :) men der er en fejl, der står at de kan holde sig i 5-6 dage, det passer ikke ;) så længe kan de ikke holde sig herhjemme ;) hehe..

      Slet
    3. :o)) - så længe holder de heller ikke her i huset ;o))

      Slet
  15. Den er også super god, hvis man skifter en del af kokosmelet ud med havregryn.

    Det gjorde jeg sidst jeg bagte dem. Havde nemlig ikke nok kokos :-)

    Camilla

    SvarSlet
  16. Har en god veninde som laver denne til os en gang imellem. Og elsker den. Så prøvede jeg selv, men øv hvor, det der karamel er godt nok svært at lave ;-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Start forsigtigt op med varmen. Det må ikke blive for varmt, da det så nemt brænder på.

      Slet
  17. Kan man bruge mørk sirup istedet for det lyse,som jeg ikke har hjemme??
    Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du godt. Mørk sirup har dog en "kraftigere" smag, men der skal jo "kun" anvendes 2 spsk.

      Slet
  18. Hvor stærkner chokoladen, du bruger :)?

    SvarSlet
  19. Hej :-)

    Vil hører om du har erfaring med at bytte kokos melet ud med evt. knuste kiks eller andet ??
    Vi så gerne prøve opskriften, men tåler ikke kokos :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa :o)

      Har ikke selv prøvet, men tror umiddelbart, at det sagtens kan lade sig gøre.

      Se i øvrigt 4 kommentarer længere tilbage/oppe, hvor Camilla skriver: "Den er også super god, hvis man skifter en del af kokosmelet ud med havregryn."

      Slet
  20. Hej...
    Jeg har prøvet at bage denne kage, men min fik slet ikke det lag af karamel med den kondenseret mælk. Det virker lidt som om laget "er faldet sammen". Jeg har ellers fulgt opskriften. Hvad kan jeg have gjort galt. Har det noget med kogningen at gøre??

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, det kan være lidt svært at svare på.
      Var cremen tilpas tyknet, da den kom på?
      Har du bagt ved alm. ovnvarme? Kager o.lign. bages bedst ved alm. varme. Står der derfor intet nævnt (om f.eks. varmluft), så gå som tommelfingerregel altid ud fra, at det er alm. ovnvarme.
      Husk også at grader og tider kun er vejledende, da ovne ikke nødvendigvis bager ens.

      Slet
  21. Hej Momse,
    Skal prøves .... :-)
    Gad vide om man ikke kan bruge den 'kogte' dåse, jeg har stående i køleskabet, og så røre smør og sirup i den ?!?!?

    SvarSlet
    Svar
    1. Sorry, kunne ikke vente på svar, sååå ..... den står de sidste 10 min i ovnen ;-)

      Slet
  22. Hej igen ;-)
    Den kunne fint bruges ...... smager i hvert fald skyyyde godt ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt du forsøgte :) - man kan godt anvende den kogte dåse/mælk ( = dulce de leche), skal blot tage hensyn til tiden i ovnen, da man jo kommer "færdig karamel" på. :)
      Mvh Bettina

      Slet
  23. Hej Momse !
    Så er din noget så lækre kage kommet på Pinterest, således at hvis nogen klikker på den, så diregeres de her ind. Håber, at det er ok, for hvor smager den godt.
    Jeg brugte den som fødselsdags kage her i sidste weekend - dog med flormelis på istedet for chokolade som basis for Elsa med isstykker omkring sig lavet af bolsje masse. Hvis jeg lyder lidt stolt, så er det fordi jeg ALDRIG har prøvet sådan noget før, så TAK til dig for den fantastiske kage 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi

      Tusind tak for din dejlige tilbagemelding. Jeg er rigtig glad for at høre, at opskriften faldt i god jord. :)

      Fortjenesten er nu din egen. Du har jo selv lavet mesterværket, så du kan med rette være stolt. :D

      Mange kagehilsner
      Momse

      Slet
  24. Hej har tidligere fået weekend fristelser, og har nu prøvet selv, smager godt men mega hård. Har jeg bagt for længe ? Satte ellers stopur. Det er vel ikke meningen at den skal være meget meget hård? Ser frem til at høre fra dig�� hilsen Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, den skal ikke være hård. Kan vel sammenlignes lidt med at tage en bid af en Yankiebar e.lign. :)

      Slet
  25. Hej, hvor meget størkner chokoladen? Kan man spise kagen med en ske uden problemer?

    SvarSlet
  26. Hej! Det er en skøn kage, hat lavet den flere gange. Har dog et par spørgsmål - håbet du stadig er aktiv herinde ;-).

    Har du erfaringer med at bruge værdig 'dolche de leche' som karamel i kagen?

    Har har du erfaringer med at fryse kagen :)?

    SvarSlet
  27. Hejsa. Mon der kan tilsættes noget lakridspulver.
    Og evt. Hvid chokolade på toppen

    SvarSlet